Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Mets 2025

Gepubliceerd: 22 november 2025.

Mocht METS een onbekend begrip zijn: het is dé vakbeurs voor alles wat met boten te maken heeft, behalve de boot zelf. Waar de HISWA in de RAI een wegkwijnend beursje was, is METS een mega beurs die 13 hallen van de RAI in beslag neemt. Er zijn ook veelbelovende nieuwe producten te zien. Sommigen daarvan zullen nooit op de markt komen en anderen pas over jaren. Een vakjury kiest de, volgens hen, beste nieuwe producten uit die dan een ‘DAME design award’ krijgen. Een paar van die prijswinnende producten zijn ook interessant nieuws voor reisboot liefhebbers.


Ten eerste is dat de nieuwe DG3 Gyro-stabilisator van Dometic. Die is al eerder beschreven op deze site en valt nu dus ook terecht in de prijzen. Opvallende kenmerken: start snel op, gebruikt relatief weinig stroom en heeft weinig onderhoud nodig. Er worden ook grotere versies verwacht. Moet zich in de praktijk nog wel bewijzen ten opzichte van grote concurrent SeaKeeper. Dometic is echter een grote speler, heeft dus een reputatie te verliezen en geeft een goede garantie op het product.



Voor mensen die solo varen is het Garmin OnBoard System wellicht een uitkomst. Het product won een prijs omdat het de motoren uit schakelt als je overboord valt en tegelijkertijd een middel is je op te kunnen opsporen.


Er is ook een categorie ’speciale vermeldingen’ waarin de nieuwe zwart water ‘wall’ tank van Dometic op valt. Die bevat maar 65 liter en is gemaakt om verticaal tegen de romp van de boot gemonteerd te worden. Een uitkomst als je een zwart watertank wil monteren maar er eigenlijk geen ruimte voor hebt. Ook verkrijgbaar voor vacuümtoiletten.

Er is ook een ‘speciale vermelding’ voor het NeuBoat Dock II systeem van Avikus. Dat is niet, zoals je wellicht vermoedt, een Duits product maar het komt uit de USA. Het is een zes-camerasysteem dat een rondom zicht van de boot maakt in de vorm van een bovenaanzicht. Het werkt samen met de technologie van NeuBoat die semi-autonoom varen mogelijk zou moeten maken. Dit soort camerasystemen moet bij de bouw van de boot worden aangebracht en het werkt samen met Raymarine apparatuur. Dit soort bovenaanzicht-systemen worden ook door andere bedrijven aangeboden. Garmin b.v. levert een bovenaanzicht met afstandslijnen rondom in combinatie met het assisted docking systeem van Volvo Penta. Bij boten die wat moeilijk rondom te overzien zijn bij het afmeren kan dit behulpzaam zijn.

Als je het hele jaar door vaart in de wat meer Noordelijke regio kan een verwarmd dek interessant zijn om gladheid en sneeuw op het dek tegen te gaan. Het Finse Smartdeck is leverancier van kunststof dekken met verwarming en krijgen daarvoor ook een ‘speciale vermelding’.

Wat viel Reisboot op de beurs op?
Er zijn veel op elkaar lijkende anti-fouling systemen op de beurs gebaseerd op geluidsgolven. Daarvoor worden aan de binnenkant van de romp kleine ‘luidsprekertjes’ gemonteerd die een ultrasone golf uitzenden waar zeeleven niet van houdt. De systemen maken de normale anti-fouling niet overbodig maar er blijft veel minder aan de romp hangen en het bijwerken van anti-fouling en schoon maken van de romp wordt daarom minder vaak nodig. Nadeel is dat het systeem wél stroom nodig heeft, ook al is dat niet veel. Het systeem kost dus geld maar levert een lager dieselverbruik op in de loop van het seizoen door beperking van aangroei en besparing van kosten voor het kranen en schoonspuiten van de romp. Dat wordt niet overbodig maar hoeft niet elk seizoen en dat geldt ook voor het aanbrengen van een nieuwe laag anti-fouling.

Opvallend is ook dat er veel aanbieders zijn van dempers die je tussen meerlijnen kunt zetten. Het betreft dan eigenlijk een variant op de vering en schokbreker van een auto: de apparaten doen beide en vangen dus de klap op maar dempen ook de beweging van de boot.

Meer specialistisch is de toenemende interesse voor systemen die spoofing en jamming van GNSS signalen tegen gaan. Voor reizigers naar de Oostzee en andere spanningsgebieden nu al interessant want daar wordt in de praktijk al behoorlijk gebruik gemaakt van deze verstoringen en dan ben je ineens je positie kwijt of -erger- die positie lijkt een paar mijl meer naar links of rechts te liggen waardoor je ongemerkt op de klippen kunt lopen.


De profi’s kopen een systeem van SAAB om dit soort storingen te lijf te gaan. Dat SAAB-systeem (via Radio Holland) is over de top voor de recreatievaart (denk aan 20 mille voordat het in de boot zit en werkt). Het vele malen aangekondigde ‘One Fix’ van Digital Yacht (€ 474,- incl. BTW, zelf monteren) lijkt nu dan echt op de markt te komen. Hoewel het al de zoveelste keer is dat Digital Yacht dit heeft beloofd dus eerst zien dan geloven. One Fix kost een fractie van de prijs van het SAAB systeem en heeft ongeveer 75% van die functionaliteit. Voor de recreatievaart is dat waarschijnlijk voldoende maar met een tanker op een zandbank lopen ten gevolge van spoofing kost miljoenen en wellicht een milieuramp. Dan koop je maar wat graag zo’n duur apparaat van SAAB voor die laatste 25%.


Opvallend, maar ook specialistisch, was de BlackBox van Yacht Concept. Daarin worden alle scheepsgegevens opgeslagen: motoren, route, weergegevens etc. Die gegevens zijn lokaal uit te lezen in een App of op de plotter maar ook via een web-applicatie thuis. Op zich is de beschikbaarheid van dit soort gegevens niet nieuw maar dat het over een langere periode opgeslagen wordt in een waterdichte box die ook na een ongeval nog uit te lezen is komt weinig voor in de recreatievaart. Het systeem kost ongeveer 2000 euro.

IMG_8868
IMG_8868
IMG_7682
IMG_7682



Als je een hekel hebt aan het iedere keer laten certificeren van redvesten voor gasten dan is er een oplossing van de Italiaanse fabrikant Veleria San Giorgio die automatisch activerende vesten verkoopt die vacuüm verpakt zijn en vijf jaar mee gaan tot de volgende keuring. Wanneer de vesten na vijf jaar voor onderhoud aangeboden en opnieuw vacuüm verpakt moeten worden moet je weer zaken doen met de fabrikant. Niet geschikt dus voor crew die de vesten regelmatig dragen.

Er zijn verder tal van kleine verbeteringen van bestaande apparatuur. Zowel Raymarine als Simrad hebben een IMO-gecertificeerde versie van hun solid state open array radars. Simrad heeft op de HALO radars (op de radome radars vanaf de 20+) ook betere software ontwikkeld die steeds meer die van een professioneel ARPA systeem benaderd. Het identificeert zelf doelen en  plaatst die in een overzicht in volgorde van veiligheidsdreiging. Die nieuwe software kan nu al gedownload worden.



Victron Energy heeft de omvormers up to date gebracht. Tot nu toe was een ‘5000’-model een beetje misleidend omdat de aanduiding ‘5000’ niet op het geleverde wattage sloeg. Bij een omgevingstemperatuur boven de 25˚  liepen de prestaties dan nog eens snel terug. De nieuwe modellen leveren minder in bij het stijgen van de temperatuur en de koeling schijnt minder luidruchtig te zijn geworden.


Volvo Penta introduceerde kort geleden al de 480 Pk versie van de DPI  drives die tot nu toe maximaal 440 Pk waren. Ook kun je er drie tegelijk aan je boot hangen en diverse botenbouwers bieden dat al aan. Drie is een alternatief als je niet gecharmeerd bent van de IPS-pod drives en toch meer vermogen dan 2 x 480 pk denkt nodig te hebben. Aan de IPS systemen kun je twee motoren hangen, waarvan één mogelijk een elektromotor. Dit is meer iets voor de professionele markt. Voor de recreatievaart is de veel compactere elektromotor van Integrel een optie: die past tussen motor en drive (saildrive of DPI) en werkt samen met B&G en Mastervolt.

Ter afsluiting een praktische en goedkope oplossing voor stootwillen. Je kunt ze lekker makkelijk buiten boord laten hangen als je gaat varen op binnenwater maar op zee of bij snel varen is dat niet aan te raden. Marine Innovations heeft de Fender Mate ontwikkeld. Het is een simpel systeem om de hoogte van de stootwillen snel aan te passen aan de steiger of sluiswand. Maar je kunt de stootwillen ook makkelijk horizontaal aan de reling hangen zodat ze niet buitenboord bungelen maar ook niet in het gangpad liggen.