Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Wat is de juiste afmeting van een reisboot?

Hoogte.

Op de ANWB overzichts-waterkaart van binnenwater in Nederland zie je het in één oogopslag: alle boten die meer dan 3,40 meter hoog kunnen op een groot deel van de Nederlandse vaarwateren niet komen. Nou is water nooit helemaal rimpelloos dus wil je zeker 10 cm speling houden: 3,30 meter dus. Onderweg kom je echter ook veel bruggen tegen die open moeten: hoe lager je bent des te minder van die bruggen open moeten en des te minder je hoeft te wachten. Als je iets onder de 3 meter blijft met de hoogte kun je onder behoorlijk veel bruggen door varen. 

Nou heeft een boot meestal allerlei uitstekend spul boven op het dak of in een aparte mast: antennes, navigatielicht, radar enz. Dat moet wel eenvoudig in te klappen zijn. Er zijn ook boten met een opbouw die bestaat uit ramen en een tent die daardoor boven die 3,30 meter uit steken. Dat kan allemaal neergeklapt worden maar dat doe je niet 'even': zeker niet als het regent. Kiezen voor zo'n boot betekent dus in de praktijk dat je zelden op vaarwater tot 3,40 hoogte gaat komen vanwege het 'gedoe' of je gaat veel 'oefenen' met tenten opbouwen. Ook zul je veel vaker op een brugopening moeten wachten waar anderen gewoon kunnen door varen.  

Als echte reiziger wil je natuurlijk ook wel eens in het buitenland varen en dan loop je tegen de doorvaarthoogten in b.v. Frankrijk aan. Als je boot hoger is dan 3,40 meter kun je in Frankrijk maar beperkt varen en zeker niet er doorheen naar de Middellandse zee. Een aantal populaire routes leggen nog meer beperkingen op: het Canal du Midi is beroemd maar maximaal 3 meter doorvaarthoogte en dat zijn dan nog bogen ook dus alleen in het midden wordt die 3 meter gehaald. 

Breedte.   

Breedte van een boot gaat bij het varen op binnenwateren minder een beperking vormen dan de hoogte. Maar boven de 4 meter breedte gaat het aantal ligplaatsen in 'boxen' waar je in havens gebruik van kunt maken toch beperkter worden. In sommige kleine sluizen of smalle brug doorgangen wordt het ook spannend of zelfs onmogelijk: maar dat zijn uitzonderingen. Een bredere boot geeft meer binnenruimte en dat kan heel praktisch zijn: dus onder de 3 meter breedte wordt het wel erg beperkt binnen. Maar sommige jachtenbouwers  'pompen' de romp ook wat op waardoor je brede en hoge rompen krijgt die veel ruimte bieden. Nadeel bij planerende boten is dat de verhouding tussen breedte en lengte ongunstig kan worden waardoor de boot relatief snel op golven gaat ‘slaan’ (alsof je te snel over een verkeersdrempel rijdt).

Lengte.

Hoe langer de boot des te meer ruimte je hebt en hoe duurder de boot is. Nou hangen hoogte, breedte en lengte van een boot meestal samen dus als je kiest voor een boot die niet hoger is dan 3,30 meter dan zul je daar niet gauw super lange en brede exemplaren bij aantreffen. Bij lengte moet je het eerder omkeren: je kunt nog zo creatief zijn als ontwerper maar onder de 9 meter lengte wordt het moeilijk om het minimale comfortniveau voor een reisboot te realiseren. Een andere beperking is de 'magische' 15 meter grens. Boven de 14,99 meter romplengte heb je een vaarbewijs nodig maar dat is niet echt een beperking want die ga je als serieuze reiziger natuurlijk sowieso halen. Belangrijker is dat je de Rijn in Duitsland niet meer mag bevaren zonder een 'Rijnpatent'. Het kost behoorlijk veel moeite en geld om dat te behalen. Als het enigszins kan wil je dat vermijden. De eerder genoemde boxen in havens worden boven de 12 meter lengte overigens ook schaarser. Het effect in de gemiddelde haven zal zijn alsof je een camper op de parkeerplaats van de supermarkt wil parkeren: lukt meestal wel maar het kan een ‘uitdaging’ zijn.

Diepte.     

Die zal niet zo gauw een probleem vormen: meestal loop je eerst tegen beperkingen in hoogte of breedte aan. Maar er zijn kanalen die behoorlijk ondiep zijn, zowel in Nederland als in b.v. Frankrijk. De meeste reisboten hebben rond 1 meter diepgang: dat zal niet vaak tot beperkingen leiden. Kijk echter uit voor boten die beduidend meer diepgang hebben: dat kan tot beperkingen leiden. Let ook op het soort aandrijving: als je schroef als eerste de grond raakt dan kan het zijn dat je schade op loopt: als de kiel als eerste de grond raakt is dat vaak minder gevoelig voor schade.

HxBxLxD:

  • Hoogte: maximaal 3,30 meter.
  • Breedte: tussen de 3 en 4 meter is ideaal.
  • Lengte: langer dan 9 meter, korter dan 14,99 meter romplengte. 
  • Diepte: maximaal ongeveer een meter, bij voorkeur met 'beschermde' aandrijving. 


Binnenmaten: let op!

Als het om de binnenmaten van een boot gaat moet je letten op de sta-hoogte: ga er niet van uit dat dit voldoende is en ook als je zelf wat minder lang bent: als je de boot ooit weer wil verkopen moet er toch minimaal 1,95 meter hoogte in de kajuit zijn. 

Waar stahoogte ook een rol speelt is de douche en de wastafel: door de knieën gaan bij het scheren of opmaken is niet altijd leuk. Daarentegen kan het dak in een slaapcabine best aflopen en gedeeltelijk lager zijn als je maar ergens ruimte hebt om te staan en je kleren aan en uit te trekken. 

De afmetingen van het bed zijn vaak te beperkt: 200 x 140 is toch wel het minimum voor een twee persoons bed. Doe 10-20 cm bij je eigen lengte als minimum anders lig je met je voeten over de rand en 160 breed is toch net wat lekkerder met z’n tweeën.