Naar Groot-Brittannië: gedoe?
Publicatie: februari 2021 Update: augustus 2022 Leestijd: 7 minuten
Groot-Brittannië (GB) is een avontuurlijke en aantrekkelijke reisbestemming met de boot. Maar of je echt gaat hangt, los van eventuele Covid restricties, ook af van de bureaucratie waarmee je geconfronteerd wordt na de Brexit. Uitgaande van niet-commerciële pleziervaart met minder dan 12 mensen aan boord (anders zijn deze regels niet van toepassing) vertellen we wat er op je af komt. Conclusie: het is allemaal goed te doen, laat je niet afschrikken door wat ‘papierwerk’ en procedurele stappen. Bij de update zijn recente praktijkervaringen met de procedures verwerkt.
Heen
Op Schiphol moet je bij een vlucht naar een land buiten de Schengen-zone door de Nederlandse paspoortcontrole. Dus als je met de eigen boot naar GB gaat moet dat ook. Na de Brexit mogen EU inwoners maximaal 180 dagen per jaar zonder verblijfsvergunning naar het Verenigd Koninkrijk. Die regel is nieuw en voor de handhaving ervan moet dus registratie van je verblijf plaats vinden. Dit moet je doen om Schengen te verlaten en in te reizen in GB:
Stap 1. Melden dat je Schengen gaat verlaten vanuit Nederland, België of Frankrijk.
Als je vanuit Nederland naar GB vertrekt vul je het formulier IMO FAL 5 (crew) en FAL 6 (passagiers) in. Klinkt ingewikkeld maar het zijn gewoon twee Word-bestanden waarin standaard informatie opgenomen moet worden die normaal ook door de marechaussee gecontroleerd zou worden bij het verlaten van Schengen op een andere manier. Die formulieren kun je e hier downloaden. Bewaar een extra exemplaar aan boord (kan electronisch als ‘file’). Een paar tips bij het invullen: je hebt alleen een ‘flag state’ als je een zeebrief hebt: met een ICP ben je formeel een ‘stateloos' schip. Verder: 'Call sign' is de officiële roepnaam van het schip op de marifoon b.v. PA 1234 en 'Voyage number' is niet van toepassing voor recreatievaart.
Stuur die ingevulde formulieren per mail tijdig (in beginsel minimaal 3 uur voor overschrijden van de Schengen grens, maximaal 3 dagen vooraf) naar:
Mocht het met die formulieren allemaal niet lukken stuur dan een tekst-mail met de in de formulieren gevraagde informatie aan bovenstaande adressen. Je krijgt een ontvangstbevestiging en er wordt besloten óf en waar je gecontroleerd wordt. Als je mensen aan boord hebt die geen EU/Schengen nationaliteit of verblijfsvergunning hebben dan moet je uitreizen via een grote havenpost (IJmuiden, Den Helder, Dordrecht, Eemshaven, Gent-Terneuzen, Harlingen, Hoek van Holland, Moerdijk, Rotterdam, Scheveningen, Vlissingen, allen 24/7 en ze komen naar je toe) voor de nodige stempels in paspoort of visum. Let erop dat het ontbreken van zo’n stempel kan leiden tot een inreisverbod bij terugkeer van die mensen naar het Schengen gebied. BeNeLux burgers mogen overal de grens passeren dus uitreizen vanuit b.v. Stellendam mag.
Mocht je vragen hebben:
Mocht je uit Belgie of Frankrijk naar GB vertrekken dan gaat het in beginsel niet anders dan in Nederland; je verlaat immers ook daar het Schengen gebied. Bewaar altijd kopieën van uitreis- en inreis-papieren/mails die je gebruikt zodat je bij controle kunt laten zien in welk land je de EU uit bent gegaan of binnen bent gekomen.
De Belgische grensdoorlaathavens zijn Antwerpen, Blankenberge, Gent, Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge. Klik voor vertrek/aankomst in België op deze link voor een on-line ‘aangifteformulier.’ Doe dat een dag voor vertrek en je ontvangt de zelfde dag nog per mail een 'uitgaande verkeersklaring’ van de Zeehavenpolitie.
In Frankrijk moet je het melden bij de Police aux Frontieres (PAF). Dat is per regio georganiseerd en de haven waar je bent weet wel welk formulier je moet invullen en waar je het naar toe moet mailen.
Neem op deze reis mee:
Let op: dat alle zend-apparatuur in de ‘Licence' staat (AIS, VHF-porto, fixed VHF, PLB, EPIRB, EPIRB/AIS, SART). Vergeet niet de radar of actieve radarreflector, als je die hebt, er in op te nemen. Die zijn in Nederland niet vergunningplichtig maar dat is in een aantal andere landen anders. Je ‘Licence’ kun je online aanvullen of wijzigen bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, RDI (per 1-1-2023 nieuwe naam van het Agentschap Telecom). Je kunt die aangepaste versie gelijk uitdraaien maar je krijgt het ook toegezonden per post.
Strip voor vertrek de boot van alle goederen die GB niet in mogen. Dat zal in de praktijk niet veel problemen opleveren met de normale hoeveelheid proviand en drank. Wat mee mag zonder invoerrechten staat in formulier C1331 (zie hierna).
Let op! Honden of katten mogen GB niet in via de eigen boot, dat geldt ook voor de kanaaleilanden.
Het lijkt allemaal formeel gedoe om te melden dat je Schengen verlaat maar de grenspolitie wordt overal in toenemende mate geconfronteerd met illegale grensoverschrijdingen. Door te melden wie je bent en waar je naar toe gaat zal men zich bij controle op zee eerder richten op onbekende boten. Zie ook het achtergrondartikel over de tot celstraf veroordeelde zeiler.
Stap 2. Vul deel 2, ‘Arriving’. van het formulier C1331 in (in Blokletters). Nieuw in augustus 2022 is dat dit nu ook on-line kan. Hoewel dit nog een Beta-versie is werkt het wel: klik hier. Dat is handig want na het éénmalig aanmaken van een account hoef je niet iedere keer de standaard gegevens opnieuw in te vullen. Bovendien kan een groot deel van de procedure digitaal afgewikkeld worden en dat bespaart je een ontmoeting met de officials. We gaan er hier dus van uit dat je het elektronisch doet via het C1331 formulier of on-line op de website.
De antwoorden op de meeste vragen liggen voor de hand maar toch een paar tips. Bij 'Nationality of Yacht' kun je het land invullen waar de boot normaal zijn vaste ligplaats heeft. Bij 'Port of registry' de naam van de plaats invullen die op de boot staat of waar die geregistreerd staat. Bij ‘Normal moorings' de huidige thuishaven invullen (plaats en havennaam). Lengte is de grootste lengte (LOA). Als er EU BTW over de boot betaald is en de boot niet permanent geimporteerd gaat worden in GB dan is het geen ‘vessel being exported as a VAT-free sailaway’. Je aankomst- en vertrektijd in UTC doorgeven en de beschrijving van de haven waar je ligt doorgeven met plaatsnummer of steiger-nummer. En als je dat vooraf niet weet gewoon ‘visitors berth’ vermelden.
Let ook op het begrip “VAT paid” in dit formulier: als je in de EU BTW hebt betaald over de aanschaf van je boot vóór de Brexit dan heeft de boot sinds 1-1-2021 in GB de status “VAT not paid”. De BTW problematiek bij het permanent (her-) invoeren van Britse boten is een apart complex onderwerp; we praten op deze plek alleen over tijdelijke invoer, gedurende jouw reis, van jouw boot die van een EU-eigenaar is en waarover EU-BTW is betaald.
Meld je reis aan via de C1331 of webapplicatie op de dag voor je vertrek en je krijgt waarschijnlijk die zelfde dag nog een bevestiging per mail van de Border Force dat je toestemming hebt om 180 dagen in GB te verblijven. Je hoeft in dat geval dus geen stempel te halen in je paspoort. Van Customs (Douane) krijg je een zaaknummer en de opdracht de gele vlag te hijsen en te bellen zodra je telefonisch bereik hebt binnen de 12- mijl zone van GB.
Onderweg: illegale immigratie en controles:
Als je zover bent kun je koers zetten naar GB. Kleine kans maar toch: check voor de zekerheid voor vertrek of er geen ‘inklimmers' in je boot zitten dat zou je in grote problemen kunnen brengen. Mocht je onderweg wrak uitziende bootjes met vermoedelijk illegale immigranten tegen komen waarschuw dan de betreffende kustwacht. Primair doel daarvan is het vermijden van noodlottige ongevallen. Mocht je een situatie tegenkomen waarin mensen van dat soort bootjes al in het water liggen waarschuw dan eerst de kustwacht voordat je iets gaat doen. Denk dan heel goed na over je eigen veiligheid en wat je veilig zou kunnen doen voordat je iets doet: vraag advies aan de kustwacht (dat zijn de professionals) over wat je het beste kunt doen c.q. niet kunt doen.
Houdt er rekening mee dat de kustwacht scherp controleert op drugs-droppings en illegale immigratie richting GB. Het kan onaangename ‘boardings’ tot gevolg hebben. Om dat zo veel mogelijk te beperken helpt het erg als jouw intenties duidelijk zijn doordat je je aan de procedures houdt, je AIS gegevens zichtbaar zijn en je direct reageert op marifoon oproepen (luister uit op kanaal 16). Je hoeft even niets formeels te doen totdat je in de 12 mijl zone van GB bent: tijd voor koffie.
Stap 3. Je moet, ongeacht de zeegang, een goed zichtbare Q-vlag ophangen zodra je de 12 mijl-zone in vaart en die laten hangen tot je toestemming van ‘customs’ krijgt om hem weg te halen. Je kunt een boete krijgen als je de vlag niet (op tijd) op hangt. Van Customs (Douane) moet je ook een Q-vlag hijsen als je vanuit de EU naar Noord-Ierland vaart. Kijk hier voor de details van de regeling voor het varen van en naar de kanaal-eilanden en Noord-Ierland.
Terug naar Nederland
Stap 1: Begin ermee om alle keren dat je rode diesel tankt de bonnen goed te bewaren en aantekening in je logboek te maken wanneer en waar je getankt hebt. Accijnsvrije rode diesel gebruiken in je boot is in de EU verboden tenzij je kunt aantonen dat je het buiten de EU voor direct gebruik hebt getankt (dus geen jerrycans). Er is in het verleden al een hoop gedoe over dit onderwerp geweest met fikse boetes, m.n. in België, dus wees secuur. Check ook de op moment van vertrek in Nederland eventueel geldende Covid-maatregelen.
Stap 2: Vul deel 1 van het formulier C1331 in, c.q. meld je reis in de webapplicatie. Bewaar een digitale kopie van de uitreis want het is het bewijs dat je ook binnen 180 dagen GB weer uitgereisd bent. Als je het formulier C1331 op stuurt per post bewaar dan om die reden ook een kopie. Deze procedure geldt ook als je vanuit GB niet direct naar de EU gaat maar b.v. naar de Kanaaleilanden want die zijn geen onderdeel van GB.
Stap 3: zorg ervoor dat je geen spullen aan boord hebt die niet Nederland c.q.de EU in mogen. Let op dat je maar heel beperkt vers eten en alcohol mee mag nemen. Dus ‘strippen' of tijdig consumeren. Denk aan het verhaal van de boterham met worst (dat was Nederlandse Douane) of bolognese saus.
Stap 4: Direct naar Nederland: uiterlijk op moment van verlaten van de vertrekhaven, maar een dag vooraf is handiger, weer een FAL 5 en FAL 6 formulier mailen. Als je alleen BeNeLux burgers aan boord hebt mag je in iedere haven binnenlopen. In andere gevallen moet je via een officiële grenshaven naar binnen, net als bij je vertrek. Denk ook hier weer aan de stempels in het paspoort voor eventuele opvarenden die dat nodig hebben. Als je aanloophaven onderweg verandert (b.v. door weersomstandigheden) geef dat dan zo snel mogelijk door. Je krijgt bericht óf en waar je gecontroleerd wordt.
Het goede nieuws is dat je geen gele vlag hoeft te hijsen. Als een schip met blauwe zwaailichten van politie, kustwacht op je afkomt moet je bijdraaien en je snelheid aanpassen om paspoortcontrole toe te staan.
Mocht je van GB via een ander Schengen-land reizen let dan op de -afwijkende- procedures die daar gelden. Voor Belgie vindt je dat op de plek waar je ook de info over de heenreis hebt gevonden. De regels voor import zijn overal in de EU dezelfde, maar de procedures voor grenspassage niet. Kijk voor de procedure voor reizen naar Frankrijk op de pagina over de Kanaaleilanden.
Stap 5: Douane. Op Schiphol kun je door het groene poortje lopen als je niets aan te geven hebt. Je mag in Nederland Belgie of Frankrijk ook door een denkbeeldig groen poortje varen: zo lang het maar door één van de daartoe aangewezen havens is. Maar net als op Schiphol kan je dus wel gecontroleerd worden en als het dan niet klopt kun je op een boete rekenen bovenop eventuele invoerrechten. Als je wél wat aan te geven hebt moet je naar een haven toe uit het lijstje onder stap 4. Zie ook de Douane-regels bij Stap 3. Het kan handig zijn om in dit geval vooraf even te bellen met de Douane telefoon: 0800-0143 of vanuit het buitenland +31 455743031 (ma-vr 08.00-17.00 uur).
Stap 6: Relax, kopje koffie en welkom thuis!
Conclusie: het valt met een goede voorbereiding best mee. Alleen huisdieren, met name de kat of hond, zijn een 'no-go’ op de eigen boot. Naar mate er meer praktijkervaring komt zullen we het artikel aanpassen: laat ons dus s.v.p. weten wat je ervaringen zijn.